Prøvefri projektklasse – en anderledes læring
HMI’s prøvefri Projektklasse giver 10. klasse elever mulighed for
at fordybe sig i projekter, som de selv er med til at definere
arbejde i dybden med deres idéer og føre vilde projekter ud i livet
at tilegne sig andre kompetencer end den traditionelle skoleform giver
På HMI kan eleverne tilmelde sig den prøvefri Projektklasse, efter de har gået på skolen i nogle måneder.
Du kan forvente og glæde dig til…
• Undervisning af et kompetent og passioneret lærerteam
• Stort fokus på din personlige udvikling
• Et forpligtende fællesskab
‘Lav et selvportræt’ – et eksempel på et miniprojekt
Eleverne på Årgang 2021/2022 fik til opgave at lave et selvportræt, der fortæller eller viser, hvem de er, deres styrker, tanker og drømme.
Maria Skov Agger kaldte sit værk: ‘Sæt dit aftryk ‘; og om det fortæller hun:
“Jeg har skrevet en masse sætninger i linjerne fra mit eget fingeraftryk. Vi er alle forskellige og unikke, med vores historie, personlighed, minder, tanker og fingeraftryk”.
Vi spurgte Maria, hvad hun synes, havde været det sværeste ved opgaven. Hun svarede:
“Først stillede jeg mig selv spørgsmålet: hvad kan jeg få ind i mit projekt, som afspejler mig? Jeg ville gerne lave noget lidt anderledes. Så jeg overvejede, hvordan jeg kunne lave noget nyt – jeg prøvede at finde nye måder at være kreativ på”, fortæller Maria, og tilføjer:
“Jeg tænkte meget på, hvilke styrker jeg har indenfor det at være kreativ. Jeg er for eksempel ikke særlig god til at tegne, men så kom jeg på den ide, at jeg kunne skrive noget – med lyrik. Først overvejede jeg et digt, men så kom jeg på idéen med et fingeraftryk. Et fingeraftryk er jo meget personligt og meget unikt, og det symboliserer mig og min identitet. Jeg valgte at udfylde linjerne fra mit fingeraftryk med nogle af mine værdier og styrker. Og jeg har faktisk også valgt at tage nogle af mine erindringer og tanker med”.
Maria var tilfreds med sit resultat, men mest af alt, var det processen hun hæftede sig ved.
“Jeg plejer altid at skulle lave noget vildt, men den her gang er resultatet enkelt, på en god måde. Jeg har ikke følt mig presset, det har ikke fyldt for meget… Ja, det er faktisk mest processen, jeg er stolt af. Og så er det selvfølgelig fedt, at der kommer et resultat ud af det, som man kan være stolt af”, smiler Maria.
Undervisere i Projektklassen
At udvikle og planlægge god, spændende undervisning er lige mig. Og så elsker jeg at være aktiv – fx løbe, styrketræne, dyrke yoga, vinterbade eller tage en tur på SUP langs stranden. Så at kunne kombinere begge dele i mit job er intet mindre end fantastisk.
Her er så mange solskinshistorier. Det gør mig glad, når eleverne udvikler sig – både personligt, socialt og fagligt. Jeg ønsker, at de skal få en tro på sig selv, udfordre sig selv og stå ved, hvem de er.
Jeg er meget social og elsker at strikke, gå i teater eller høre et spændende foredrag sammen med gode veninder. Omvendt elsker jeg også at fordybe mig i en god bog. Og så er jeg bare tosset med at danse!
Det at vi på HMI ser ‘det hele menneske’, og kan opleve elevernes udvikling hen over året, har stor betydning for mig. Her er også kort fra tanke til handling, og det, synes jeg, er fedt. Jeg er vild med at undervise i matematik og sejlads – og sejlerweekender, sejlerlejr og sejlerlinjetur er prikken over i’et.
Som du måske allerede fornemmer, er jeg bidt af en gal sejler – sol, vand, en båd og lidt vind er den bedste cocktail. En laaang sejlerferie med familien står derfor altid højt på ønskelisten. Skiløb er heller ikke helt tosset, og især langrend ligger mit hjerte nært, så det skal der også helst findes plads til i ferieplanlægningen.
Skiskydning fascinerer mig, her skal man virkelig gøre sig umage. Og lige præcis at gøre sig umage betyder noget for mig. Om det er i køkkenhaven, på løbeturen, i skolen eller på arbejdet, så skal vi gøre vores bedste.